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Die osteopathische Behandlung von kindlichen und juvenilen Wachstumsschmerzen. Eine randomisierte kontrollierte Studie
(The osteopathic treatment of infantile and juvenile growing pains. A randomized controlled trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2008/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

juvenile growing pain [1]
children [228]
adolescents [18]
pediatric [452]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Objective: The main objective of this study is to evaluate whether an osteopathic treatment can improve pain frequency and waking at night in children and adolescents suffering from growing pains. Design: Randomized controlled trial. Time period: March 2006 to March 2008
Materials and methods: 34 children and adolescents suffering from growing pains participated in the study (average 9 years of age). The growing pains had to be present for at least once a month. 15 children were randomly allocated to the intervention group and 19 to the control group. The intervention group received four osteopathic treatments over a time period of three month. The patients of the control group did not receive any treatment during that time, and were offered four osteopathic treatments at the same intervals thereafter. The osteopathic dysfunctions were diagnosed on the day of treatment and treated individually. The primary parameter was pain frequency, waking at night and crying due pain attacks monitored by a pain journal. Secondary outcomes were pain intensity measured with a visual analogue scale (VAS), administration of medication and osteopathic dysfunctions. Intervention: Results: The inter-group difference of changes showed a significant decrease of pain frequency as from the second month of treatment (2nd month: difference 4.3, 95% CI: 0.9 to 7.7; 3rd month: difference 3.5, 95% CI: 1.1 to 5.8). The differences in terms of the parameter “waking up at night” were significant in favour of the treatment group. The significance of the parameter “crying due to pain attacks” could not be determined. In the intervention group, pain frequency dropped from 2.6 to 0.4 (-2.2, 95% CI: -4.0 to -0.4), which corresponds to an improvement of 85%. In the control group no significant changes were observed during this time (-0.5, 95% CI: -1.7 to 0.7). Pain intensity (VAS) decreased in all cases during the whole study time of six month in which the children of both groups were treated (average improvement of 90%). During the trial three patients of the control group and one of the intervention group dropped out. Conclusion: Four osteopathic treatments over a period of three month led to a clinically relevant improvement of pain frequency and waking up due to pain attacks in children and adolescents suffering from growing pains.

Abstract original language:
Studienziel: Prüfung der Frage, ob die osteopathische Behandlung die Häufigkeit der Schmerzattacken und des schmerzbedingten nächtlichen Aufwachens bei kindlichen und juvenilen Wachstumsschmerzen beeinflussen kann. Design: Randomisierte kontrollierte Studie. Setting: Die Behandlungen fanden in zwei privaten Praxen statt. Zeitraum: März 2006 bis März 2008 Material und Methoden: An der Studie nahmen 34 Kinder zwischen 4 und 15 Jahren (im Mittel 9 Jahre) teil, die mindestens ein Mal pro Monat an Wachstumsschmerzen litten. Es erfolgte eine randomisierte Aufteilung in die Behandlungsgruppe (n=15) und die Kontrollgruppe (n=19). Die Kinder der Behandlungsgruppe erhielten 4 osteopathische Behandlungen in einem Zeitraum von 3 Monaten. Die Kontrollgruppe blieb im gleichen Zeitraum unbehandelt und wurde im Anschluss ebenfalls 4 Mal osteopathisch behandelt. Die osteopathischen Dysfunktionen wurden vor jeder Behandlung erfasst und individuell behandelt. Der primäre Zielparameter umfasste die Häufigkeit der Schmerzattacken sowie des nächtlichen Aufwachens und Weinens. Die Aufzeichnung erfolgte mittels eines Schmerztagebuchs. Als sekundäre Parameter wurden Schmerzintensität (visuelle Analogskala), osteopathische Dysfunktionen und Medikamentenverbrauch erfasst. Während der Studie schieden 3 Kinder der Kontrollgruppe und 1 Kind aus der Interventionsgruppe aus. Ergebnisse: Im Intergruppenvergleich zeigte sich eine signifikante Abnahme der Anzahl der Schmerzattacken ab dem zweiten Behandlungsmonat (Monat 2: Differenz 4,3 - 95% CI: 0,9 bis 7,7; Monat 3: Differenz 3,5 - 95% CI: 1,1 bis 5,8). Auch bezogen auf den Parameter „nächtliches Aufwachen bedingt durch die Schmerzattacken“ gab es eine statistische Signifikanz zugunsten der Behandlungsgruppe. Beim Parameter „Weinen aufgrund der Schmerzattacken“ konnte die Signifikanzgrenze knapp nicht erreicht werden. In der Behandlungsgruppe verringerte sich die Häufigkeit der Schmerzattacken bei einem Vergleich von Monat 1 zu Monat 4 um durchschnittlich 2,2 (95% CI: -4,0 bis -0,4). In der Kontrollgruppe kam es nicht zu einer signifikanten Veränderung innerhalb dieses Zeitraums (-0,5 - 95% CI: -1,7 bis 0,7). Die Schmerzintensität (VAS) verringerte sich innerhalb des gesamten Studienzeitraums von 6 Monaten, in dem beide Gruppen je vier Behandlungen erhalten hatten, bei allen Kindern. Es kam zu einer durchschnittlichen Verbesserung um 90%. Schlussfolgerung: Vier osteopathische Behandlungen in einem Zeitraum von drei Monaten führen zu einer klinisch relevanten Verbesserung der Häufigkeit der Schmerzattacken und des nächtlichen Aufwachens bei Kindern und Jugendlichen mit Wachstumsschmerzen.


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