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Osteopathische versus orthopädische Behandlung der chronischen Epicondylopathia humeri radialis: Eine randomisiert kontrollierte Untersuchung
(Osteopathic versus Orthopedic Interventions for Chronic Epicondylopathia humeri radialis: A randomized controlled trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2005/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

tennis elbow [16]
tendinitis [3]
epicondylopathia humeri radialis [3]
extensor muscles hand [1]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
orthopedic treatment [1]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Background: The Epicondylopathia humeri radialis is mainly caused by an overload of the extensor muscles of the hand, the afflicted side is generally the dominant hand. There is a multitude of treatment methods, none of them, however, can guarantee success. Objective: Can an osteopathic treatment of the chronic Epicondylopathia humeri radialis reduce the pain more effectively than an orthopedic treatment? Study Design: Randomized controlled clinical study. Material and Methods: 53 patients were randomly distributed among examination and control group. They were treated for 8 weeks. The osteopathic treatment was done exclusively manually, with parietal, visceral, and craniosacral techniques, individually chosen for each patient. The orthopedic treatment was performed with chiropractic techniques, antiphlogistics, and mostly with injections of cortison. Four common tests were used, all 4 valuing pain and development of power: pressure pain test, Thomsen test, middlefinger extension test, and test for strength. Additionally a questionnaire about the attendant circumstances of the chronic Epicondylopathia humeri radialis was raised. Results: Subjective pain sensation reduced from 50% to 33% (p < 0.01) in the intervention group and from 48% to 32% (p = 0.03) in the orthopedic group. A reduction of pain as well as an increase of power could be measured. The difference between the two treatment methods, however, was not statistically significant. Conclusions: In this study it was possible to successfully treat the chronic Epicondylopathia humeri radialis with an osteopathic approach. A significant difference to an orthopedic treatment could not be proved.

Abstract original language:
Hintergrund: Die Epicondylopathia humeri radialis wird in erster Linie durch eine Überlastung der Handextensoren ausgelöst. Die betroffene Seite ist meist die dominante Hand. Es gibt eine Vielzahl von Behandlungsmethoden, die jedoch keinen Behandlungserfolg garantieren. Fragestellung: Lässt sich mit einer osteopathischen Behandlung der chronischen Epicondylitis eine bessere Schmerzreduktion als mit einer orthopädischen Behandlung erreichen? Studiendesign: Randomisierte, kontrollierte klinische Studie. Material und Methoden: 53 Patienten wurden randomisiert auf eine Untersuchungs- und eine Kontrollgruppe verteilt und anschliessend über einen Zeitraum von 8 Wochen therapiert. Die osteopathische Behandlung erfolgte ausschliesslich manuell, mit parietalen, viszeralen und kraniosakralen Techniken, individuell auf den Patienten abgestimmt. Die orthopädische Behandlung erfolgte mit Chiropraktik, Antiphlogistika und meist mit Injektionen von Cortisonpräparaten. Vier übliche Testverfahren, die den Schmerzzustand und die Kraftentwicklung bewerteten, wurden verwendet: Der Druckschmerz-, Thomsen-, Mittelfingerstreck- und ein Krafttest. Zusätzlich wurde ein Fragebogen über die Begleitumstände zur chronischen Epicondylopathia erhoben. Ergebnisse: Die subjektive Schmerzempfindung nahm in der Interventionsgruppe um 35% (p < 0,01), in der orthopädischen Gruppe um 34% (p = 0,03) ab. Es konnte sowohl eine Schmerzreduzierung als auch ein Kraftzuwachs belegt werden. Bei einem Vergleich zwischen dem Erfolg der beiden Behandlungsmethoden war der Unterschied jedoch statistisch nicht signifikant. Schlussfolgerungen: Die chronische Epicondylopathia humeri radialis konnte in dieser Studie erfolgreich osteopathisch behandelt werden. Ein signifikanter Unterschied zu einer orthopädischen Behandlung konnte nicht belegt werden.


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