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Osteopathische Nachbehandlung alter offener Appendektomien und ihre Auswirkung auf chronische Rückenschmerzen – eine pragmatische, quasirandomisierte, kontrollierte Pilotstudie
(Effect of Osteopathic Treatment After Historical Open Appendectomy on Chronic Low Back Pain: A Pragmatic Quasi-Randomized Controlled Pilot Study)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2025/06, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/4209)

Keywords:

abdominal surgery [9]
appendectomy [4]
chronic pain [304]
low back pain [507]
OMT [3779]
osteopathic manipulative treatment [3799]
pilot study [196]
post-operative care [77]
randomized controlled trial [899]
WSO [501]

Abstract:

Aim: The aim of this pilot study is to investigate whether osteopathic post-treatment of an open appendectomy (AE), in addition to inpatient rehabilitation, has a positive effect on chronic low back pain (cLBP). Furthermore, the feasibility of conducting a clinical trial parallel with the rehabilitation program is assessed. Study design: A pragmatic, quasi-randomized, controlled pilot study. Method: 16 individuals undergoing inpatient rehabilitation for cLBP, who had undergone open AE at least ten years prior, are included in the external pilot study. Participants are randomly allocated by lottery to either an intervention group (IG, n = 9) or a control group (KG, n = 7) receiving sham treatment. The osteopathic intervention is predefined based on anatomical and functional connections and targets scar treatment and visceral mobilization. The primary outcome measures are pain intensity, global mobility in flexion and lateralflexion (LF), and subjective functional impairment due to cLBP. Results: Both groups demonstrated significant improvements in current and maximal pain intensity, as well as global LF. However, subjective functional impairment was significantly reduced only in the IG. The magnitude of improvements did not differ significantly between groups for any of the three primary outcome measures. Discussion: Since the KG exhibits higher baseline values, percentage-based trends favor the IG, particularly in global flexion and functional impairment due to cLBP. These findings suggest, that the assessment and post-treatment of abdominal surgeries may be a critical component in the management of chronic pain conditions. The feasibility criteria were met, indicating that osteopathy could serve as a valuable and seamlessly integrable adjunct to existing healthcare structures.

Abstract original language:
Ziel: Ziel dieser Pilotstudie ist es, zu untersuchen, ob die osteopathische Nachbehandlung einer offenen Appendektomie (AE) zusätzlich zur stationären Rehabilitation einen positiven Effekt auf chronische Rückenschmerzen (cLBP) hat. Darüber hinaus wird die Durchführbarkeit einer klinischen Studie parallel zur Rehabilitation getestet. Methodik: 16 Personen, die wegen ihres cLBP stationär auf Rehabilitation sind und mindestens zehn Jahre zuvor eine offene AE hatten, werden in die externe Pilotstudie aufgenommen und per Los in eine Interventionsgruppe (IG n = 9) und Kontrollgruppe (KG n = 7) mit Scheinbehandlung aufgeteilt. Die Intervention stellt die osteopathische Nachbehandlung der AE da, welche anhand anatomischer und funktioneller Verbindungen vordefiniert ist und aus Narbenbehandlung und gezielter viszeraler Mobilisation besteht. Die Zielparameter sind die Schmerzintensität, die globale Beweglichkeit in Flexion und Lateralflexion (LF) und die subjektive funktionelle Einschränkung durch Rückenschmerzen. Ergebnisse: Die momentane und maximale Schmerzintensität und die globale LF zeigen sich in beiden Gruppen signifikant verbessert. Die subjektiven funktionellen Einschränkungen können in der IG signifikant reduziert werden. Das Ausmaß der Verbesserungen unterscheidet sich zwischen den Gruppen bei keinem der drei Zielparameter signifikant. Diskussion: Zumal in der KG höhere Ausgangwerte vorliegen, zeigen sich trotz fehlender signifikanter Gruppenunterschiede prozentuale Tendenzen zugunsten der IG, vor allem bei der globalen Flexion und den funktionellen Einschränkungen durch Rückenschmerzen. Die Befundung und Nachbehandlung von Abdominaloperationen scheint wichtig bei der Behandlung chronischer Schmerzzustände. Die Machbarkeitskriterien werden erfüllt. Osteopathie scheint eine sinnvolle Ergänzung zu Strukturen des bestehenden Gesundheitssystems und könnte unkompliziert integriert werden.


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