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Auswirkungen eines auf dem Fasziendistorsionsmodell basierenden osteopathischen Interventionsprogramms auf die Hüftmobilität und subjektiv empfundene Lebensqualität von Coxarthrosepatienten im Vergleich zur physiotherapeutischen Standardbehandlung Eine randomisiert kontrollierte Studie
(A randomized controlled trial on the effects of an osteopathic treatment method according to the Fascial Distortion Model on the hip mobility and subjectively perceived quality of life of coxarthrosis patients)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2021/04, Pages: 83, type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/3835)

Keywords:

coxarthrosis [4]
fascial distortion model (FDM) [1]
hip mobility [1]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
WSO [433]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Coxarthrosis is the second most frequently diagnosed form of osteoarthritis and affects up to 20 % of people aged 60+ that live in Western developed countries. This randomized controlled trial examines for the first time an osteopathic intervention program based on the Fascial Distortion Model (FDM) with regard to its effects on the hip mobility and subjectively perceived quality of life of coxarthrosis patients. Data collection was carried out immediately before and after each of the four consecutive weekly interventions, as well as at baseline and follow-up, i. e. 14 days after the last treatment. A goniometer was used to measure the range of motion (external rotation, neutral position, and internal rotation) of the hip joint in the transverse plane. In addition, patients completed the WOMAC questionnaire before the first and after the fourth intervention. All results were analyzed by parametric (paired or unpaired t-test) and nonparametric (sign test and Wilcoxon signed-rank test or Mann-Whitney U test) statistical methods and compared to the efficiency of routine physical therapy. Although significant improvements in the two clinical endpoints were registered in both the treatment (N = 16) and control group (N = 15), the alternative intervention program had a greater effect on the external rotation values and subjectively perceived quality of life. This difference in efficacy between the two treatments was particularly pronounced with regard to the latter, including all three subscales of the WOMAC questionnaire, i.e. pain, stiffness, and functional limitation. The respective effect sizes were consistently large, thus suggesting that the osteopathic interventions according to the FDM had had a real and meaningful impact on the patients’ well-being and functionality in everyday life. Consequently, this is the first study to prove that the FDM concept represents an efficient alternative for the treatment of osteoarthritis in general and coxarthrosis in particular.

Abstract original language:
Die Coxarthrose ist die am zweithäufigsten diagnostizierte Arthroseerkrankung und betrifft bis zu 20 % der über 60-jährigen in den westlichen Industrieländern. Diese randomisiert kontrollierte Studie untersucht zum ersten Mal die Auswirkungen eines auf dem Fasziendistorsionsmodell (FDM) basierenden osteopathischen Interventionsprogramms auf die Hüftmobilität und subjektiv empfundene Lebensqualität von Coxarthrosepatienten. Die Datenerhebung erfolgte jeweils unmittelbar vor und nach den vier wöchentlich aufeinanderfolgenden Einzelbehandlungen sowie bei Baseline und 14 Tage nach der letzten Intervention in Form von Messungen der Aussenrotations-, Neutralstellungs- und Innenrotationswerte des Hüftgelenks in der Transversalebene mit einem Goniometer nach der Neutral-Null-Methode. Zudem beantworteten die Patienten den WOMAC-Fragebogen vor der ersten und nach der vierten Behandlung. Alle Ergebnisse wurden mit Verfahren der parametrischen (gepaarter bzw. ungepaarter t-Test) und nichtparametrischen (Vorzeichen- und Wilcoxon-Vorzeichen-Rang-Test bzw. Mann-Whitney-U-Test) Statistik ausgewertet und im Vergleich zu der Effizienz eines physiotherapeutischen Standardinterventionsprogramms betrachtet. Sowohl die 16 Patienten der Versuchsgruppe als auch die 15 Probanden der Kontrollgruppe zeigten deutliche Verbesserungen hinsichtlich beider Zielparameter, wobei das alternative Behandlungskonzept statistisch signifikante Effizienzvorteile im Fall der Aussenrotationswerte 14 Tage nach der letzten Intervention aufwies. In Bezug auf die subjektiv empfundene Lebensqualität war dieser behandlungsspezifische Unterschied besonders ausgeprägt und betraf alle drei Komponenten des WOMAC-Fragebogens, also sowohl das Schmerzempfinden und die Steifigkeit als auch die körperliche Tätigkeit. Folgerichtig liefert diese Studie erste wissenschaftlich überprüfbare und stichhaltige Hinweise auf die Eignung des FDM-Konzepts zur Behandlung von Arthrose im Allgemeinen und Coxarthrose im Besonderen.


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