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Auswirkung einer Behandlung des lateralen Triggerbandes des Oberschenkels nach Prinzipien des Fasziendistorsionsmodells auf die Hüftbeweglichkeit
(Effect of a treatment of the lateral trigger band of the thigh according to the principles of the fascia distortion model by Dr. Stephen Typaldos on hip mobility)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2021/02, Pages: 122, type of study: randomized controlled trial

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3827)

Keywords:

fascia distortion model (FDM) [1]
fascial research [1]
OMT [2951]
osteopathic manipulative treatment [2973]
randomized controlled trial [710]
SLR [1]
WSO [433]

Abstract:

Objectives The aim of this research was to investigate the prevalence of a load pattern on the myofascial power transmission over the entire length of the fascial lata with its reinforcement as iliotibial tract up to the hip and pelvic region based on the osteopathic medicine via the tissue continuum. This study explained whether treatment of the iliotibial tract according to the fascia distortion model leads to a change in hip flexion. Study design interventional, prospective, single-blind, randomized controlled trial Materials and Methods The study included 64 healthy test subjects who had practiced endurance sports such as running, cycling, ball sports regularly twice or more often a week in the past two years. These were divided into two groups at random. One group was treated according to the fascia distortion model on the Iliotibial tract, the control group received a sham treatment with ultrasound. Hip flexion was measured using the Straight Leg Raise Test (SLR). Results A significant group difference regarding the angle measurements before or after treatment could not be shown (t-test for independent samples, p = 0.060 and p = 0.150). Discussion The present study shows that the original hypothesis regarding the effect of fascial treatment according to fascia distortion model on the parameter mobility cannot be confirmed. The statistical analysis shows that there is no significant difference between the groups in both measurements. Sufficient scientific evidence for the change in hip mobility could not be found with this study. The specific appearance that would justify the treatment was not found in any of the subjects. That is why this statement cannot be generalized.

Abstract original language:
Ziele Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Auswirkung einer Behandlung des Tractus Iliotibialis nach dem Fasziendistorsionsmodell auf die Hüftflexion. Dies basiert auf der Grundlage der osteopathischen Medizin über das Gewebekontinuum, und der Prävalenz eines Belastungsmusters auf die myofasziale Kraftübertragung über die gesamte Länge der Faszial lata mit ihrer Verstärkung als Tractus iliotibialis bis zur Hüft- und Beckenregion. Studiendesign Interventionelle, prospektive, einfach verblindete randomisierte kontrollierte Studie. Materialien und Methoden An der Studie nahmen 64 gesunde Testpersonen, welche einen Ausdauersport wie Laufen, Radfahren, Ballsport regelmäßig zweimal oder häufiger in der Woche in den letzten zwei Jahren betrieben haben, teil. Diese wurden in zwei Gruppen nach dem Zufallsprinzip verteilt. Eine Gruppe wurde nach dem Fasziendistorsionsmodell am Tractus Iliotibialis behandelt, die Kontrollgruppe erhielt eine Scheinbehandlung mit Ultrallschall. Die Hüftflexion wurde mit dem Straight Leg Raise Test (SLR) gemessen. Ergebnisse Ein signifikanter Gruppenunterschied hinsichtlich der Winkelmessungen prae oder post Behandlung konnte nicht gezeigt werden (t-Test für unabhängige Stichproben, p=0,060 und p=0,150). Diskussion Die vorliegende Studie zeigt, dass die ursprüngliche Hypothese bezüglich der Auswirkung der faszialen Behandlung nach dem Fasziendistorsionsmodell auf den Parameter Mobilität nicht bestätigt werden kann. Mit dieser Studie konnten keine ausreichenden wissenschaftlichen Belege für die Veränderung der Hüftbeweglichkeit gefunden werden. Die statistische Analyse zeigt, dass bei beiden Messungen kein signifikanter Unterschied innerhalb der Gruppen festgestellt werden kann. Das spezifische Erscheinungsbild, das die Behandlung rechtfertigen würde, war bei keiner Testperson zu finden. Darum kann diese Aussage nicht verallgemeinert werden.


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