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Lassen sich durch osteopathische Behandlungen von Patienten mit gastroösophagealem Reflux zusätzlich zur medikamentösen Standardbehandlung die Symptome verbessern? Randomisierte kontrollierte Studie
(Osteopathic treatment in addition to medical standard therapy in patients with Gastroesophageal Reflux Disease (GERD). A randomized controlled trial.)
Dannmeyer, A.
[1]
Severin, F.
[1]
Stisser, C.
[1]
Journal:
Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie,
Date:
2022/09, ,
type of study:
randomized controlled trial
Full text
(https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)
Keywords:
gastroesophageal reflux disease
[12]
gastrointestinal disease
[7]
GERD
[18]
osteopathic manipulative treatment
[3340]
OMT
[3317]
randomized controlled trial
[781]
Abstract:
Objective: To evaluate the effectiveness of custom tailored osteopathic treatment in addition to medical standard therapy in patients suffering from Gastroesophageal Reflux Disease. Study design: Randomized controlled trial. Methods: Three trained osteopaths conducted the study in their private practices in Stuttgart, Königswinter and Osnabrück, Germany. Sample size based upon a sample size calculation. 70 patients aged 18 to 74 years (average age 52.7 ± 14.2 years) with a history of GERD were included in the study. Symptoms like heartburn, acid regurgitation, and/or dyspeptic complaints had to be present for at least 6 months with a minimum frequency of once or twice a week. By means of external randomization 35 patients were allocated to the intervention group and 35 to the control group. In the intervention group case histories and osteopathic examination were followed by 4 osteopathic treatments at intervals of two weeks with a follow-up after 12 weeks. The custom tailored treatment was based on osteopathic principles. All participants were allowed to continue with their individual pharmacological therapy on demand (usual care). Primary outcome parameter was frequency and severity of reflux symptoms (Reflux Disease Questionnaire, RDQ: subscales heartburn, regurgitation and dyspepsia). As secondary outcome parameters “quality of life in reflux and dyspepsia” was assessed by a disease-specific questionnaire (QOLRAD); “medication use” by a diary; and “frequency of osteopathic dysfunctions” by an osteopathic examination form. Results: The inter-group comparison of changes revealed statistically significant and clinically relevant improvements in support of the osteopathic treatment for the main outcome parameter “symptom frequency and severity” (RDQ overall score: between group difference of means: heartburn 4.4; 95% CI: 2 to 6.7; p<0.005; regurgitation 2.6; 95% CI: 0.4 to 4.7; p=0.02; dyspepsia 3.6; 95% CI: 1.3 to 5.9; p=0.003). Frequency of symptoms decreased by 36 to 57% and severity by 38 to 52%. Equally quality of life improved statistically significant in favor of the osteopathic group (QOLRAD overall score: between group difference of means 0.5; 95% CI: 0.08 to 0.9; p=0.02). The follow-up assessment in the intervention group showed further improvements resp. stability of all results. Medication use decreased slightly in the intervention group and increased slightly in the control group. The main osteopathic dysfunctions were identified in the functional unity of diaphragm/stomach/esophagus followed by cervical spine, thoracic spine and cranium (membranes and base of the skull). Conclusion: Four osteopathic treatments over a period of six weeks led to statistically significant and clinically relevant positive changes of reflux symptoms and quality of life in reflux and dyspepsia in patients suffering from GERD. These results support the findings of a former investigation (Nerreter et al., 2006; Lynen et al., 2022) indicating reproducibility.
Abstract original language:
Studienziel: Lässt sich die Symptomatik von Patienten mit gastroösophagealer Refluxkrankheit durch osteopathische Behandlungen zusätzlich zur medikamentösen Standardtherapie verbessern? Studiendesign: Randomisierte kontrollierte Studie. Methoden: 3 an der Still Academy Osteopathie GmbH ausgebildete Osteopathen führten die Untersuchung in ihren privaten Praxen in Stuttgart, Königswinter und Osnabrück durch. Die Stichprobengröße basierte auf einer Fallzahlschätzung. 70 Patienten zwischen 18 und 74 Jahren (im Mittel 52,7 ± 14,2 Jahre), die mindestens ein- bis zweimal pro Woche an gastroösophagealem Reflux litten, wurden eingeschlossen. Die Symptome, wie Sodbrennen, saures Aufstoßen und/ oder dyspeptische Beschwerden mussten seit mindestens 6 Monaten bestehen. Durch externe Randomisierung wurden je 35 Patienten der Interventionsgruppe und der Kontrollgruppe zugeteilt. Die Patienten der Interventionsgruppe erhielten 4 individuelle befundorientierte osteopathische Behandlungen, basierend auf den osteopathischen Prinzipien, in zweiwöchigen Intervallen, mit Follow-up nach 12 Wochen. Alle Patienten sollten ihre individuelle medikamentöse Therapie der Refluxsymptomatik nach Bedarf weiter durchführen (allgemein übliche Vorgehensweise in der Versorgung). Primärer Zielparameter war Häufigkeit und Stärke der Refluxsymptome in den Subskalen Sodbrennen, Regurgitation und Dyspepsie (Reflux Disease Questionnaire, RDQ). Als sekundäre Zielparameter wurde die Lebensqualität bei gastrointestinalen Symptomen (Quality of Life in Reflux and Dyspepsia, QOLRAD) sowie der Medikamentenverbrauch und die Häufigkeit der osteopathischen Dysfunktionen erfasst. Ergebnisse: Der Intergruppenvergleich zeigte eine statistisch signifikante und klinisch relevante Verbesserung der „Refluxsymptomatik“ in allen Subskalen (RDQ Subskala Sodbrennen-Gesamtscore: Differenz der Mittelwerte 4,4; 95% CI: 2 bis 6,7; p<0,001; Subskala Regurgitation-Gesamtscore: Differenz der Mittelwerte 2,56; 95% CI: 0,4 bis 4,7; p<0,02; Subskala Dyspepsie-Gesamtscore: Differenz der Mittelwerte 3,6; 95% CI: 1,3 bis 5,9; p<0,003) zugunsten der Interventionsgruppe. Die Häufigkeit des Auftretens der Symptome in der Subskala Sodbrennen verringerte sich um 52%, die Stärke um 40%.Die Häufigkeit des Auftretens der Symptome in der Subskala Regurgitation verringerte sich um 36%, die Stärke um 38%. Die Häufigkeit des Auftretens der Symptome in der Subskala Dyspepsie verringerte sich um 57%, die Stärke um 52%. Die Lebensqualität verbesserte sich statistisch signifikant (QOLRAD: Differenz der Mittelwerte 0,5; 95% CI: 0,08 bis 0,9; p<0,02) zugunsten der Behandlungsgruppe. Das Follow-up der Interventionsgruppe zeigte eine weitgehende Stabilität der erreichten Ergebnisse. Der Medikamentenverbrauch in der Interventionsgruppe reduzierte sich leicht, stieg hingegen leicht in der Kontrollgruppe. Die häufigsten osteopathischen Dysfunktionen wurden in der Funktionseinheit Diaphragma/ Magen/ Ösophagus, sowie in den Bereichen HWS und BWS diagnostiziert, gefolgt von kranialen Dysfunktionen (Membranen und Schädelbasis). Schlussfolgerung: Vier osteopathische Behandlungen über einen Zeitraum von sechs Wochen führten zu statistisch signifikanten und klinisch relevanten positiven Veränderungen der Refluxsymptomatik und Lebensqualität bei Patienten, die unter GERD leiden. Diese Ergebnisse stützen die Resultate von früheren Untersuchungen (Nerreter et al., 2006, Lynen et al., 2016) und deuten auf eine Reproduzierbarkeit hin.
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