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Die Wirksamkeit einer osteopathischen Behandlung auf das Schmerzempfinden von Frauen mit endometrioseassoziierten Schmerzen
(The effectiveness of osteopathic treatment on the pain perception of women with endometriosis-associated pain)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2025/06, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.ostlib.de/up/datei/2025_11_20_02_13_48_15.06.25_endfassung__boltz_master_thesis_deutsch_arial(3).pdf)

Keywords:

dysmenorrhea [32]
endometriosis [23]
female [565]
OMT [3663]
osteopathic manipulative treatment [3685]
pain perception [6]
randomized controlled trial [866]
women [520]
WSO [495]

Abstract:

Aim: This study aimed to evaluate the effectiveness of osteopathic treatment on endometriosis associated pain components. Study design: Multicenter, pragmatic, randomized, controlled trial with intervention and control groups in a waiting-list design. Methods: Endometriosis-associated pain was assessed before and after four osteopathic treatments using validated questionnaires: PainDETECT (PD-Q), Pain Sensitivity Questionnaire (PSQ), Fibromyalgia Survey Questionnaire (FSQ), Pain Catastrophizing Scale (PCS), Beck Depression Inventory (BDI) and STAI-T Anxiety Inventory-Trait (STAI-T). Additional data were collected on dysmenorrhea, dyschezia, dysuria and dyspareunia, as well as cyclic and acyclic pain. A patient-maintained pain diary documented daily pain intensity. Results: Differential analysis before and after the intervention revealed a highly significant reduction in pain catastrophizing in the intervention group (p=.002), and a significant decrease in maximum pain intensity outside menstruation (p=.033). Apart from the PSQ-moderate, all questionnaire outcome showed superior improvements in the intervention group compared to the control group. Improvements in dysmenorrhea, dyschezia and dysuria were superior in the intervention group. The use of analgesics during menstruation was significantly less frequent in the intervention group (p=.041). The PD-Q score decreased from baseline to follow-up in both groups (intervention group p=.022; control group p=.064). The proportion of patients with an unclear neuropathic pain profile (unclear) shifted toward a lower-risk profile for neuropathic pain (unlikely). Discussion: The results support a beneficial effect of osteopathic treatments on components of endometriosis-associated pain and confirm the relevance of biopsychosocial factors in treatment response.

Abstract original language:
Ziel: Ziel der Studie war es, die Wirksamkeit osteopathischer Behandlungen auf endometrioseassoziierte Schmerzkomponenten zu untersuchen. Studiendesign: Multizentrische, pragmatische, randomisierte, kontrollierte Studie mit Interventions- und Kontrollgruppe im Waiting-List-Design. Methoden: Endometrioseassoziierte Schmerzen wurden vor und nach vier osteopathischen Behandlungen mittels validierten Fragebögen erhoben: PainDETECT (PD-Q), Pain Sensitivity Questionnaire (PSQ), Fibromyalgia Survey Questionnaire (FSQ), die Pain Catastrophizing Scale (PCS), Beck Depression Inventory (BDI) und State-Trait Anxiety Inventory-Trait (STAI-T). Zusätzlich wurden Angaben zu Dysmenorrhoe, Dyschezie, Dysurie und Dyspareunie sowie zu zyklischen und azyklischen Schmerzen erfasst. Ein patientengeführtes Schmerztagebuch dokumentierte die tägliche Schmerzintensität. Ergebnisse: Die Differentialanalyse vor und nach der Intervention ergab in der Interventionsgruppe eine hochsignifikante Reduktion der Schmerzkatastrophierung (p=.002) sowie eine signifikante Abnahme der maximalen Schmerzintensität außerhalb der Menstruation (p=.033). In allen Fragebögen, mit Ausnahme des PSQ-moderate, zeigte sich die Interventionsgruppe der Kontrollgruppe überlegen. Dysmenorrhoe, Dyschezie und Dysurie verbesserten sich deutlicher in der Interventionsgruppe. Schmerzmittel während der Periode wurden signifikant seltener eingenommen (p=.041). Der PD-Q-Score sank vom Ausgangszeitpunkt bis zum Follow-Up (Interventionsgruppe p=.022; Kontrollgruppe p=.064). Der Anteil der Patientinnen mit unklarem neuropathischen Schmerzprofil (nicht eindeutig) reduzierte sich zugunsten eines niedrigeren neuropathischen Schmerzprofils (unwahrscheinlich). Diskussion: Die Ergebnisse der Studie belegen den positiven Effekt osteopathischer Behandlungen auf endometrioseassoziierte Schmerzkomponenten und bestätigen die Relevanz biopsychosozialer Faktoren.


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