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Von A.T. Stills Theorie der osteopathischen Läsion zur somatischen Dysfunktion
(From A.T. Still's theory of the osteopathic lesion based on somatic dysfunction: Historical development and evidence-based models that support the current concept of somatic dysfunction)

Journal: Osteopathische Medizin Date: 2018/09, 19(3):Pages: 21-26. doi: Subito , type of study: article

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1615907118300832)

Keywords:

A.T. Still [49]
osteopathic lesion [10]
osteopathic medicine [1540]
somatic dysfunction [147]
article [2076]

Abstract:

Andrew Taylor Still, M.D., D.O., coined the original idea of lesion based on the obstruction of flow of body fluids, but primarily referring to bony structures and more precisely to the spine. Throughout the 20th century, this idea was shaped and developed into the concept of somatic dysfunction, a term that is familiar to both US-trained osteopathic physicians and foreign-trained osteopaths and has been an essential cornerstone of osteopathic practice and teaching. The present historical narrative review offers an overview of the evolution of Still's original lesion concept, major evidence-based models of somatic dysfunction that attempt to explain the clinical findings, and a critique of the concept. Abstract original language Andrew Taylor Still, M.D., D.O., prägte die ursprüngliche Vorstellung einer Läsion auf Basis einer Obstruktion von Körperflüssigkeiten. Dabei bezog er sich in erster Linie auf die knöchernen Strukturen, insbesondere auf die Wirbelsäule. Im Lauf des 20. Jahrhunderts entwickelte sich daraus das Konzept der somatischen Dysfunktion, ein Begriff, der in den USA ausgebildeten osteopathischen Ärzten ebenso wie Osteopathen weltweit vertraut ist. Er wird als Eckpfeiler sowohl in der osteopathischen Praxis als auch in der Ausbildung angesehen. Das vorliegende narrative Review gibt einen geschichtlichen Überblick über die Entwicklung des Still'schen Läsionskonzepts und wichtige evidenzbasierte Modelle der somatischen Dysfunktion, die eine Erklärung für die klinischen Befunde liefern sollen. Dabei wird auch auf Kritikpunkte eingegangen.


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